Nedělá vám klasická sauna dobře? Vyzkoušejte infrasaunu

Saunování patří k oblíbeným relaxačním a regeneračním aktivitám. Čím dál více lidí vyhledává klasické sauny za účelem prohřátí, odpočinku i nabrání nových sil po náročném dni či sportovním výkonu. Ne každý však snáší vysoké teploty přes 90 ℃ bez potíží. Vyhovovat jim může jemnější infrasauna s nižšími teplotami.

Jednoduše řečeno, lidé mají rádi teplo, a proto jej cíleně vyhledávají. Pomáhá po zdravotní stránce a zároveň přináší lepší náladu. Ačkoliv vznik saunování přisuzujeme severským národům (při jejich celoročních povětrnostních podmínkách si prostě “vyrobili” vlastní teplo), ve skutečnosti nejrůznější typy prohřívacích a vyhřívaných místností či teplých lázních znaly již starověké národy po celém světě před mnoha tisíci lety od Řeků, Římanů, Keltů, přes Turky a Araby až po jihoamerické i severoamerické indiány.

Důkladné prohřátí následuje prudké ochlazení

To je princip klasického saunování, který se rozšířil z Finska. Samotné slovo “sauna” ve finštině znamená místnost či menší stavení používající se právě za účelem ohřívání. Vysvětlovat, proč se základnímu typu sauny říká finská, asi již není nutné. Finská sauna je dobře izolovaná dřevem obložená místnost s jednou až třemi řadami lavic. Největší teplo je vždy na horní lavici, které jsou proto určené pro zkušené osoby.

Saunová kamna (kiuas) místnost vyhřívají od 60 až do 140 ℃. V našich poměrech se ideální teplota pohybuje kolem 95 ℃, přičemž vlhkost vzduchu se pohybuje kolem několika desítek procent. Lze ji zvýšit poléváním kamen chladnou vodou. Tradiční sauny využívají kamna na dříví, moderní sauny se spoléhají spíše na kamna elektrická, která jsou samozřejmě i bezpečnější.

Pravidelné saunování posiluje organismus a jeho odolnost před nemocemi a vůbec má prokazatelné pozitivní účinky na lidské zdraví. Pro nejlepší účinky je doporučené saunu navštěvovat 1x až 2x týdně a při každé návštěvě si zopakovat tři cykly (jeden cyklus = 15 minut prohřívání, ochlazení a 15 minut odpočinek). Jak již bylo ale řečeno, ne každý vysoké teploty zvládá bez komplikací. Možnou alternativou proto může být infrasauna.

Infrasauna není totéž jako sauna

Ačkoliv si infrasauna vypůjčila název od klasické sauny, funguje na odlišném principu. Její popularita však rychle narůstá. Pořídit si ji totiž můžete i domů. Její účinky jsou velice podobné klasickému saunování. Rovněž prohřívá organismus, čímž mírní bolesti různého původu, snižuje svalové napětí a ztuhlost kloubů. Je vhodná po náročném dni, ale díky nižším teplotám i před sportováním či masáží.

Zdrojem tepla je v tomto případě infračervené záření (nepleťte si ultrafialovým zářením!) vydávané speciálními zářiči umístěnými v menší kabině. Teplota uvnitř dosahuje 40 až 55 ℃, což je pro mnoho lidí snesitelnější teplota. Podle počtu zářičů se odvíjí, jak velkou plochu těla lze prohřát. Na rozdíl od klasické sauny je lepší v infrasauně spíše posedávat a postávat než ležet, aby se důkladně prohřálo celé tělo. Rovněž doba saunování je doporučována delší a to 30 až 40 minut. Poté je doporučená sprcha avšak ve vlažné nikoliv ledové vodě. Cyklus stačí pouze jeden. Má-li po saunování následovat masáž či sport, postačí nejvýše 15 minut a bez sprchy.

Pro koho je infrasauna ideální?

Vzhledem k nižším teplotám okolo 50 ℃ je infrasauna ideálním řešením pro všechny, kteří se chtějí saunovat, ale vysoké teploty snáší velice špatně. Pravidelným pobytem v infrakabině si na vyšší teploty přivyknou snáze a časem mohou přejít i na klasické saunování. Podle odborníků i příznivců při “infrasaunování” zapotíte dokonce více, protože je v ní vyšší vlhkost.

Další výhodou a to zejména pro stydlivější povahy je velikost kabiny. Infrasauny bývají menší a zpravidla určené jen pro 2 až 3 osoby, a proto je možné si ji pořídit i do vlastního domu či bytu. Finskou saunu si do bytu jen tak nepořídíte. Je daleko jednodušší a lacinější zaplatit se její privátní využití. Její provoz bývá logicky výrazně levnější. Přes veškeré výhody je však nutné přiznat, že infrasauna postrádá kouzlo a atmosféru klasické sauny spočívajícím v intenzivním prožitku vysokých teplot v kombinaci s ledovým bazénkem a svým způsobem i ve společnosti stejně naladěných lidí.

O pozitivech saunování na lidské zdraví není nutné sáhodlouze psát. Ve spojení se zdravým životným stylem je saunování nejen příjemným prožitkem, ale především velkým přínosem. Chcete-li se dozvědět více, sledujte Dietazdrave.cz!