Paleodieta – hloupá mystifikace

Paleodieta je poměrně rozšířený fenomén, který se dokonce v roce 2013 stal nejrozšířenější užívanou dietou vůbec. V kostce se jedná o stravování imitující jídelníček pravěkých lovců a sběračů, což znamená mnoho zásadních omezení. Přestože paleodieta povoluje konzumaci například masa, musíte zapomenout na sůl, většinu koření, obiloviny, cukr, mléčné výrobky či například alkohol. Propagátoři tohoto jídelníčku vyzdvihují to, že naši pravěcí předkové netrpěli cukrovkou, obezitou, rakovinami a dalšími neduhy současné lidské společnosti právě díky specifickému stravování, na který naše tělo přivyklo a moderní pokrmy nejsou ke konzumaci vhodné. Jak je to ale s paleodietou doopravdy?

 

Neexistují žádné studie, které by potvrdily její účinek

Paleodieta patří do vlny alternativních životních způsobů, kdy lidé jednoduše mají všeho dostatek, a tak se snaží svůj život obohatit něčím zvláštním. I když se tato dieta tváří jako prospěšná, odborníci jsou přesvědčeni o opaku. Například dle průzkumu Fóra zdravé výživy je paleodieta, jenž se z velké části skládá z konzumace masa, poměrně nebezpečná. Navíc žádná radikální dieta nepřispěje ke zlepšení zdravotního stavu, neboť neduhem společnosti není špatný jídelníček, ale především nedostatek pohybu.

Člověk se vyvíjí, nestagnuje

Propagátoři paleodiety poukazují na fakt, že období paleolitu trvalo zhruba 3 000 000 let a po tuto dobu lidé jedli pouze určité druhy potravin, na které si při následném rychlém vývoji nezvykli. To je samozřejmě nesmysl, protože evoluční rozdíly mezi Homo habilis a Homo sapiens jsou více než zřejmé. Odmítání přirozeného vývoje návratem k omezené a velmi specifické dietě je nejen hloupé, ale ze zdravotního hlediska i velmi riskantní. Vysoký obsah tuků, kterým je paleodieta vyhlášená, spíše modernímu člověku ubližuje, než by jeho zdraví zlepšovala.

Paleodieta nemá s původní stravou nic moc společného

Paleodietu vytvářeli laikové, což se odráží na jejím přisuzovaném původu. Skládá se proto z masa, ovoce, zeleniny, vajec, ořechů, ryb a korýšů. Ve skutečnosti však maso, na kterém tato dieta staví, bylo pro tehdejšího člověka natolik vzácné a těžko dostupné, že většinu jídelníčku tvořily hlavně bobule a ořechy. Představy o tom, že muži chodili stále na lov a ženy sbíraly ovoce je sice romantická, ale zkreslená představa, používaná v populárních knihách a filmech.

 

Paleodieta je tedy pouze další z iracionálních způsobů stravování a řadí se mezi pseudo-diety typu makrobiologie či Atkinsovy diety. Každý, kdo se vydá podobným životním stylem, se v podstatě vždy dostane do situace, kdy se stále jen ptá „můžu to jíst?“, což má vliv nejen na zdraví ale i sociální chování. Je nutné pochopit, že strava zdravého člověka má být pestrá a rozmanitá, bez nutnosti radikálních zásahů do jídelníčku. A tzv. potravinová pyramida, kterou má každý člověk ještě ze základní školy vštípenou v mysli, je stále nejefektivnější.