Podzimní jídelníček aneb jak pomocí stravy předejít nemocem

V minulosti lidé jedli to, co bylo. To znamená, že v létě jedli více čerstvých potravin, v zimě zase uskladněné potraviny a zavařeniny, které si přes léto připravili. Dnes bychom to nazvali asi jako jídelníček dle sezónních potravin. My si v dnešní době můžeme koupit doslova cokoliv. Je to tak správně? Nebo je lepší řídit se zvyklostmi našich předků?

Odborníci na výživu by se s největší pravděpodobností pustili do tématu, jak tělo hospodaří s vodou, energiemi, jakou roli hrají plíce, ledviny a další orgány. Téma je to vskutku zajímavé, ale také velice obsáhlé. My se nyní zaměříme na potraviny, které jsou vhodné právě pro nastupující podzimní měsíce. Organismu dodají potřebnou dávku zdraví prospěšných látek a zároveň jej ochrání před únavou a častými nemoci dýchacího ústrojí. A věřte, pomeranče vám příliš doporučovat nebudeme.

Čerstvé ovoce před chřipkou neubrání

Čerstvé ovoce si můžeme nakoupit v libovolném množství kdykoliv po celý rok. Byla by to skvělá zpráva, kdyby doporučované vysoké dávky ovoce, zejména citrónů a pomerančů, měly na zdraví během chladných měsíců vliv. Jenomže ono je to všechno trochu jinak a roli hraje právě roční období.

Potraviny dělíme na ty, které mají na organismus ochlazující vliv, a na ty, které mají ohřívající vliv. Ovoce patří do skupiny první. Zatímco v létě jsou tyto potraviny žádoucí, a sklenka čerstvé ovocné šťávy vás příjemně osvěží a dodá energii, na podzim a v zimě už to také skvělé není. Na horách si přece raději dáte horký čaj, kávu, grog či svařené víno. Tedy teplý nápoj, který vás “ohřeje”. A tak to vlastně platí i pro ostatní potraviny.

I přesto tento intuitivní pocit si spousta lidí v běžném denním režimu dopřává čerstvý ovocný džus či zeleninovou šťávu, aby tělu dodali nějaké ty vitamíny. Jenomže organismus se lépe necítí, právě naopak. Cítí se ochlazen a je to to samé, jako kdybyste se postavili nazí ven. Pro organismus je to spíše šok než pomoc. I přes dávku vitamínů vás rýmička ani kašel nemine ani letošní rok. Tak co to zkusit jinak?

Podzimní vaření aneb ohřejte organismus zevnitř

Nevhodná strava oslabuje organismus a zanáší vnitřní orgány. Na podzim a v zimě zcela logicky nejvíce trpí plíce a jejich párový orgán - tlusté střevo. Hned na začátek si řekneme, kterým potravinám je vhodné se vyhnout úplně. V první řadě je to mléko a mléčné výrobky. Mají ochlazující vliv, v těle zadržují vodu a zahleňují organismus. Pokud vás často trápí rýma a kašel, zkuste na čas vynechat mléčné výrobky. Budete překvapeni, o kolik se budete cítit lépe.

Zatímco v létě preferujeme syrové potraviny s ochlazovací funkcí, na podzim a v zimě jsou vhodné tepelně upravené, těžší a výživnější potraviny, které organismus “ohřejí zevnitř”. Základem je vařené obilí bohaté na energii, rýže, jáhly či pohanka, která má opravdu vysoký zahřívací účinek. Chybět by samozřejmě neměly luštěniny, jako je čočka, fazole, cizrna, hrách a vyzkoušet můžete i sójové výrobky bohaté na zdravé bílkoviny. Kvalitnímu masu se vyhýbat také nemusíte.

Skvělá je tepelně upravená zelenina. Duste, vařte a připravte si husté zeleninové polévky. Nejlépe uděláte, když do jídelníčku zařadíte brambory, batáty, cuketu, květák, lilek, mrkev, pórek, červenou řepu, kapustu, zelí, kedlubny, dýni, tuřín a k ochucení použijete cibuli, česnek, křen i koření, jako je skořice, muškátový oříšek, zázvor, badyán, kardamom, hřebíček apod. Skvělé jsou nejen výživné zeleninové vývary, ale i cibulačka, česnečka či polévkový krém z červené řepy nebo z dýně, stejně jako kapustové karbanátky. Do jídelníčku také zařaďte různá semínka, rozinky, oříšky, med či vajíčka.

Ohřáté by mělo být i pití. A na mysli máme i obyčejnou vodou, které by měla být teplá. Pro lepší chuť stačí přidat plátek citrónu. A co takhle sladké? Konečně si upečte sladký koláč z různých druhů ovoce. Nejlepší jsou prý sladké druhy jako hrušky, jablka, meruňky, banány, fíky, datle, švestky, broskve a další. A co takhle jedlé kaštany?