Raw stravování - jak je to s ním doopravdy?

Raw (syrové) stravování patří mezí alternativní životní styly, jejíž vyznavači většinou náleží ke generaci mladých lidí, potažmo pak jde o jakousi „finální“ verzi veganství (i když ve své podstatě raw stravování neomezuje konzumaci masa, pokud jde o maso v syrovém stavu).

Přestože odborníci kroutí hlavami, stále vycházejí nové raw kuchařky a internet i televize jsou plné fantastických svědectví lidí, kteří se vzdali vařené stravy a přesedlali na syrovou. Ve skutečnosti jde o omezený jídelníček plný nesmyslného odříkání toho, co pro lidské tělo funguje spolehlivě již stovky let.

Desocializace

Raw strava je tak omezující a specifická, že člověk, který se rozhodne na ni přejít prakticky ztratí jakoukoliv šanci účastnit se společenských aktivit s lidmi, kteří stejný životní postoj nevyznávají. Stejně jako vegani i raw strávníci mají tendence neustále odsuzovat a nabádat ostatní k tomu, aby na stejné stravování přistoupili. V běžné restauraci byste si dali tak maximálně salát (samozřejmě bez masa), avšak existují podniky, které se vyloženě specializují na raw potraviny. Právě ty se stanou jediným přívětivým místem, kam mohou lidé stravující se striktně raw zajít na jídlo.

Jde pouze o trend

Raw strava samozřejmě není podložená žádnými odbornými údaji o její prospěšnosti. Zastánci jsou jen nadšenci nebo laici, kterým se líbí vyčnívat z davu, což je zcela pochopitelné v pubertě a dospívání. Stále však jde pouze o trend; o dobrovolné odmítání toho, co je společensky chápáno jako „normální“. Především v našem klimatu, kde se střídají teplé a studené měsíce, je vařené jídlo takřka nutností. Pokud k raw vzhlížíte jako k dietě, která vás zbaví přebytečných kil, věřte, že není správným řešením. Diety k hubnutí jsou koncipovány tak, abyste získávali kalorie podle toho, jak je skutečně přes den využíváte, což nemá se syrovou stravou nic společného.

Není to zdravé

Nic se nemá přehánět a u raw stravování to platí stoprocentně. Už v roce 2012 zveřejnila soukromá nezisková společnost National Academy of Sciences důkazy o tom, že právě vařená strava měla a má zásadní vliv pro rozvoj lidského mozku, včetně zajímavostí, které se vztahují například k primátům a jejich pomalému vývoji (článek v angličtině zde). Pouze syrová strava totiž nedá člověku tolik kalorií, aby mohl jeho organizmus po celý aktivní den správně fungovat.

Zařadit, ale nepřehánět

Hodně z nás si rádo dá tatarský biftek, sushi nebo si prostě udělá lehký salát či si pochutná na čerstvé ovocné nebo zeleninové šťávě. Na tom přec není nic špatného. Pokud do svého jídelníčku zařadíte čerstvou zeleninu a ovoce, prospějete svému tělu mnohem více, než omezenou a jednostrannou formou stravování, složeného pouze z raw potravin. Moderní doba je uspěchaná a jídlo je podstatnou součástí zdravého životního stylu, tzn. pohybu pro lepší fyzickou kondici, otevřené mysli ke zvládání stresu a právě vyváženého jídelníčku ke správnému fungování organismu.